Home

Kracht-/conditie training

Cardiotraining is hetzelfde als conditietraining,oftewel: trainen voor  een betere conditie. Bij conditietraining ligt het accent op cardiovasculairetraining, dit is training van het hart-longsysteem.
Aan je conditie werken kun je op veel verschillende manieren: trainen op de cardio fitness toestellen zoals de cross trainer, fiets, roei- of stepapparaat. Maar ook tijdens de spinning les werk je aan een goede conditie! Andere lessen waar aan conditie wordt gewerkt zijn groepslessen zoals aerobic, fatattack, dance shape, zumba, bodyjam en sh’bam.
In de fitnessruimte kun je werken aan je conditie gecombineerd met krachttraining. Deze unieke combinatie heeft bewezen zeer effectief te zijn voor verschillende doelgroepen. Bij Van Hellemond Sport helpen we je graag verder met krachttraining in de fitnesszaal, de krachttrainingszaal, bodypump les of met personal training. Vraag informatie aan onze instructeurs in de fitnesszaal.

10 redenen om aan krachttraining te doen:
- Door onze spieren te trainen behouden wij onze spiermassa en kracht.
- Het metabolisme (stofwisselingsproces) blijft op peil. Bij het ouder worden daalt ons metabolisme met zo’n 2 tot 5% per tien jaar. Door krachttraining wordt deze afname voorkomen.
- Lichaamsvet vermindert. Door meer spiermassa stijgt het energieverbruik in rust. Hierdoor wordt het vetverlies gestimuleerd.
- Botdichtheid verhoogt. De botten worden sterker door krachttraining waardoor botontkalking (osteoporose) wordt geremd.
- Glucosemetabolisme(suikerstofwisseling) verbetert. Een slechte suikerstofwisseling heeft vaak te maken met suikerziekte. Door vier maanden krachttraining stijgt de glucoseopname gemiddeld met 23%.
- Doorvoer van het voedsel door het maagdarmkanaal verbetert.
- Het zorgt voor een daling van de bloeddruk. In combinatie met conditietraining(cardio-vasculaire training) wordt dit effect nog groter.
- Het zorgt voor een daling van het cholesterolgehalte. Na een paar weken krachttraining daalt het cholesterolgehalte al.
- Lage rugpijn vermindert. Uit onderzoek blijkt dat na tien weken krachttraining voor de onderrug de pijn vermindert.
- Pijn bij artritis vermindert. Afgezien van het feit dat krachttraining voor artritispatiënten nodig is om het bot- en spierweefsel te versterken, blijkt ook dat de pijn vermindert.

Social Share Toolbar